Verbeter jouw onderwerpregel met deze 25 stappen

Jouw onderwerpregel. Zo ongeveer het belangrijkste onderdeel van je mail. Zonder een goede onderwerpregel, is de kans kleiner dat je e-mail wordt geopend.
Als je e-mail niet geopend wordt, wordt er niet geklikt. Als er niet geklikt wordt, wordt er niet geconverteerd. En daar gaat het uiteindelijk toch om. Maar de concurrentie is gigantisch. Zo ontvangt de Nederlander gemiddeld zo’n tachtig mails per dag. Maar hoe zorg je ervoor dat je een onderwerpregel schrijft waardoor je mails geopend worden? Joep vertelt het in deze blog.
1. Lengte van je onderwerpregel
Het aantal karakters van de onderwerpregel is van groot belang bij een goede weergave. Hoeveel tekens een onderwerpregel maximaal mag bevatten voordat deze wordt afgebroken, is per e-mail client afhankelijk. Ook per device is de lengte variabel. Zo toont een telefoon met een Android besturingssysteem bijvoorbeeld minder tekens dan een Windows phone. Maar een Windows phone toont op haar beurt weer minder tekens in portret-modus dan in landschap-modus.


Omdat je e-mail op verschillende devices met verschillende besturingssystemen en in verschillende e-mailclients binnenkomt, is het belangrijk dit goed te testen. Hier zijn allerlei geschikte tools voor te vinden. Zorg er in ieder geval voor dat je de belangrijkste informatie van je boodschap in het begin van je onderwerpregel plaatst, zodat dit altijd zichtbaar is.
Omdat je e-mail op verschillende devices met verschillende besturingssystemen en in verschillende e-mailclients binnenkomt, is het belangrijk dit goed te testen. Hier zijn allerlei geschikte tools voor te vinden. Zorg er in ieder geval voor dat je de belangrijkste informatie van je boodschap in het begin van je onderwerpregel plaatst, zodat dit altijd zichtbaar is.
- Hoger in de zoekresultaten
At vero eos et accusamus et iusto odio dignissimos ducimus qui blanditiis praesentium voluptatum deleniti atque corrupti quos dolores et quas molestias excepturi
- Hoger in de zoekresultaten
At vero eos et accusamus et iusto odio dignissimos ducimus qui blanditiis praesentium voluptatum deleniti atque corrupti quos dolores et quas molestias excepturi
- Hoger in de zoekresultaten
At vero eos et accusamus et iusto odio dignissimos ducimus qui blanditiis praesentium voluptatum deleniti atque corrupti quos dolores et quas molestias excepturi
Als je e-mail niet geopend wordt, wordt er niet geklikt. Als er niet geklikt wordt, wordt er niet geconverteerd. En daar gaat het uiteindelijk toch om. Maar de concurrentie is gigantisch. Zo ontvangt de Nederlander gemiddeld zo’n tachtig mails per dag. Maar hoe zorg je ervoor dat je een onderwerpregel schrijft waardoor je mails geopend worden? Joep vertelt het in deze blog.
"Als je e-mail niet geopend wordt, wordt er niet geklikt. Als er niet geklikt wordt, wordt er niet geconverteerd. En daar gaat het uiteindelijk toch om. Maar de concurrentie is gigantisch."
Robin WientjesSEO specialist & Eigenaar
Je moet zorgen dat je opvalt in de inbox van de ontvanger. Dit kan op allerlei manieren. Een van die manieren is het gebruik van emoji’s. Waarschijnlijk ken je ze wel. Het zijn kleine tekentjes of afbeeldingen die je tekst kunnen verduidelijken of zelfs helemaal vervangen. Zo kun je bijvoorbeeld de volgende onderwerpregel gebruiken; “Vanwege Halloween hebben we angstaanjagend lage prijzen 👻!”. Het gebruik van emoji’s is natuurlijk niet voor iedere doelgroep weggelegd, dus het is belangrijk dat je dit test.